NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ
مَنْصُورٍ عَنْ
رِبْعِيِّ
بْنِ حِرَاشٍ
عَنْ أَبِي
مَسْعُودٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِنَّ مِمَّا
أَدْرَكَ
النَّاسُ
مِنْ كَلَامِ
النُّبُوَّةِ
الْأُولَى
إِذَا لَمْ
تَسْتَحِ
فَافْعَلْ
مَا شِئْتَ
Ebu Mes’ud (r.a.)'dan (rivayet
edildiğine göre) Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"İnsanların ilk
Nebilikten beri duyageldikleri sözlerden biri; utanmazsan dilediğini yap!
sözüdür."
İzah:
Buhari, enbiya, edeb; İbn
Mâce, zühd; Muvattâ, sefer; Ahmed b. Hanbel, IV, 121-122, V, 273.
İmam Hattâbî'nin
açıklamasına göre mevzumuzu eden bu hadisî hayanın ilk Nebiden itibaren bütün
Nebiler tarafından teşvik edildiğini ifâde etmektedir. Çünkü, Allah her Nebie
hayalı olmayı ve ümmetini hayalı olmaya teşvik etmeyi vahyetmiştir. Haya bir
taraftan vahy mahsulü olduğu gibi, diğer taraftan da güzelliği ve fazileti açık
olduğundan bütün akıl sahipleri onun güzel bir haya olduğunda ittifak
etmişlerdir. Bu özellikleri taşıyan bir hüküm hiçbir zaman nesh
edilmeyeceğinden haya da ilk Nebie vahy edildiği gibi, hiç neshe uğramadan
Nebilerin tümünün şeriatinde yürürlükte kalmıştır.
Hadiste geçen;
"utanmazsan dilediğini yap" cümlesine ulemâ üç çeşit mana vermiştir:
a. Bu cümle emir kalıbında
bir haber cümlesidir. "Eğer haya duygusu sana engel olamıyorsa artık sen
nefsinin arzu ettiği bütün kötülükleri yaparsın" demektir. Hz. Ebu Ubeyd,
bu görüştedir.
b. "Dilediğinizi
yapınız, o yaptıklarınızı görmektedir" (Fussilet, (40) 41) âyet-i kerimesi
gibi tehdid ifâde etmektedir. Yani utanmıyorsan dilediğini yap, fakat şunu
unutma ki her yaptığının cezasını göreceksin, demektir. Ebu'j Abbâs bu
görüştedir.
c. "Yapacağın bir
işe bakmalısın, eğer seni utandıracak bir işse ondan vazgeçmelisin, fakat
yaptığın takdirde seni mahcub duruma düşürmeyecekse onu yapabilirsin"
anlamındadır. Ebu İshak el-Mervezî de söz konusu cümleyi böyle açıklamıştır.